Stay update with the latest tech news

Șase motive să nu lucrezi niciodată pe gratis

Precis cunoști senzația aia plăcută când, în fața unui laptop stricat, a unui site căzut, a unui sistem de operare șchiop, te-ai apropiat bonom și ai spus: lasă-mă pe mine, rezolv eu problema.  Ai făcut-o gratuit, pentru o rudă, un prieten,  o fată drăguță sau pentru un coleg. După care ai primit alte apeluri disperate, pentru că “ești cel mai tare”. Ai rezolvat problema de fiecare dată, pentru că ești un erou și ai văzut o provocare demnă de un meseriaș ca tine.
Ei bine, de fiecare dată ai greșit. Iată de ce nu este bine să îți oferi serviciile fără să fii plătit:

1. Ajutorul este de fapt un contract

Când începi să rezolvi o problemă aparent simplă semnezi de fapt un contract social. Proprietarul computerului stricat ți-l incredințează ca pe copilul lui. Tu rezolvi problema, dar a doua zi primești un telefon: s-a stricat altceva și cel mai probabil “tu ești de vină”. Proprietarul se așteaptă la o garanție chiar și atunci când i-ai oferit gratuit timpul și priceperea ta. De aceea e bine să fii plătit când repari ceva.

2. Oamenii  nu respectă lucrurile gratuite

Sfaturi, upgrade-uri, intrare la concert. Nu sunt apreciate la adevărata valoare dacă nu costă nimic. Sfaturile gratuite sunt rar dorite. Upgrade-urile la liber “erau oricum incluse”. Acces fără bilet ? Formația nu e cine știe ce, oricum. Oamenii asociază valoarea serviciului cu suma pe care o plătesc. Dacă e scump se presupune în mod natural că merită banii. Și de cele mai multe ori merită.

3. Stabilești prețul de zero lei pentru serviciile tale

Dacă l-ai reparat o dată gratuit, ce te costă să îl mai repari o dată la fel ? Doar a fost gratis data trecută, de ce costă acum ? De aceea e bine să setezi așteptările de la bun început: timpul și priceperea costă bani. De fapt asta este diferența între profesioniști și amatori. Primii sunt plătiți pentru ceea ce fac.

4. Cererile vor crește cu timpul

De la un upgrade de sistem ajungi la o devirusare și apoi la un hard-disk stricat. Ti-ai creat imaginea de erou salvator și vei fi chemat mereu, inclusiv pentru discuții de 30 de minute în care s-ar putea să fii contrazis.

5. Serviciile tale nu sunt gratuite: tu plătești primul

Timpul tău costă, la fel și cunoștințele acumulate în ani de școală și muncă. La fel și benzina și orice consumabile precum DVD-uri blank sau orice alte materiale folosite la reparație. Tu plătești.

6. Ți se înmoaie coloana vertebrală

Dacă lucrezi gratuit, dacă dai cadouri în stânga și-n dreapta îți va fi mai greu să ceri bani. Credibilitatea ta scade deoarece clientul va presupune că dacă nu ai cerut bani, nu știai ce faci sau ai făcut greșeli. Treci peste jenă, cere-ți banii deschis și politicos. Clienții tăi vor vedea în asta un semn de încredere în sine.
(Precizare: niciodată să nu ceri bani soției sau mamei)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Vezi și alte articole publicate pe blogul KodingTech